Sunday, April 10, 2011

Lebih dari itu

Assalamu'alaikum.. =D

Saya memang tidak berapa gemar musim peperiksaan. Bukan kerana terpaksa mengulangkaji pelajaran, tetapi kerana penat menulis. Banyak betul yang perlu ditulis dalam kertas jawapan. Jujur saya katakan sebelum ini saya agak memandang rendah kepentingan peperiksaan formal. Bagi saya ia hanya menekankan kefahaman kita pada fakta mata pelajaran tertentu semata-mata. Tidak lebih daripada itu.

Kini, pandangan saya terhadap peperiksaan formal telah berubah. Saya mula menyedari bahawa ia mengajar kita lebih daripada sekadar mengeluarkan fakta. Sebenarnya ia juga mengajar dan melatih kita tentang kehidupan dalam lingkungan yang lebih luas. Antaranya ialah ia mengajar kita bagaimana untuk mengurus masa dengan baik. Tentu sahaja dalam peperiksaan kita diberi jangka masa yang telahpun ditetapkan yang memerlukan kita untuk menjawab kesemua soalan dalam tempoh tersebut. Bukan dalam peperiksaan sahaja kita perlu mengurus masa supaya dapat menjawab kesemua soalan dengan baik, bahkan pengurusan masa merupakan aspek yang penting dalam kehidupan. Jika kita gagal menguruskan masa, maka kita juga gagal mengurus kehidupan kita.Kita perlu ingat bahawa perkara yang paling jauh dengan kita ialah masa lalu yang tak akan dapat kita sampai ke sana.

“Demi MASA. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh.Yang berpesan-pesan dengan kebenaran. Dan yang berpesan-pesan dengan kesabaran.”(Surah al-Asr)

Selain itu, kita juga dapat belajar tentang kepentingan membuat perancangan terutamanya ketika menjawab soalan berbentuk esei. Jika kita ingin menulis sebanyak 1000 patah perkataan, tentu kita perlu mengeluarkan isi-isi penting supaya tidak 'blank' ketika menulis jawapan. Begitu juga dalam kehidupan kita. Kita perlulah membuat perancangan supaya tidak terpesong dari matlamat. Seterusnya cara kita menjawab dengan mendahulukan isi-isi penting kemudian disertai dengan isi-isi sampingan seterusnya huraian turut mengajar kita sesuatu. Ia sebenarnya mengajar kita mendahulukan perkara-perkara yang penting dalam kehidupan kita tanpa meninggalkan perkara-perkara sampingan yang akan menyempurnakan lagi kehidupan kita seperti mana isi sampingan dan huraian menyokong dan menguatkan lagi isi penting.

Ketiga, dan paling penting ialah menjawab kehendak soalan dengan tepat dan kepentingan mengikut format. Menjawab kehendak soalan merupakan bahagian paling penting dalam menjawab peperiksaan. Jawapan kita haruslah merujuk kepada matlamat soalan dan kehidupan kita di dunia ini haruslah sejajar dengan matlamat atau sebab kita diciptakanNya. Saya pernah dengar ungkapan bahawa kehidupan ini tidak mempunyai arahan dan arah tuju, kita yang menentukan bagaimana kita hendak menghadapinya. Bukankah telah jelas bahawa sebagai umat Islam, kita telah ditinggalkann dengan panduan hidup yang lengkap iaitu al-Quran dan as-Sunnah dan bukankah matlamat hidup kita ialah untuk mencapai keredhanNya? Maka, dalam setiap perkara yang kita lakukan, pastikan dengan melakukan sedemikian kita akan memperoleh keredhan Allah S.W.T insyaAllah.

"Wahai Ahli Kitab! Sungguh, rasul kami telah datang kepadamu, menjelaskan (syariat kami) kepadamu ketika terputus (pengiriman rasul-rasul, agar kamu tidak mengatakan, "tidak ada yang datang kepada kami seorang pembawa berita gembira mahupun seorang pemberi peringatan." Sungguh, telah datang kepadamu pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Dan Allah Mahakuasa atas segala sesuatu." (Surah al-Maidah:19)

"Tidak aku ciptakan jin dan manusia kecuali utk beribadat kepada-Ku".
(Surah Azzariayat:56).

“Aku tinggalkan kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama mana kamu berpegang dengan kedua-duanya, iaitu kitab Allah (Al-Qur’an) dan sunnahku.” (HR Malik bin Anas)

Dalam peperiksaan, saya sering kehilangan markah yang banyak kerana gagal mengikut format yang ditetapkan walaupun jawapan saya sebenarnya betul. Kehidupan juga mempunyai format yang perlu dipatuhi iaitu syariat yang ditetapkan oleh Allah S.W.T. Sering kali kita dengar seseorang melakukan sesuatu perkara yang haram di sisi Islam dengan menggunakan alasan bahawa niat dan matlamat mereka baik. Tidakkah mereka tahu bahawa matlamat tidak menghalalkan cara. Sayang bukan, niat yang murni dicemari oleh pelaksanaan yang tidak syar'i. Oleh itu, selaraskanlah niat kita dengan tindakan yang berlandaskan syariat.

Saya hanya sentuh sewaktu proses menjawab soalan, belum lagi proses sebelum dan selepas peperiksaan. Nasihat kepada semua terutamanya diri sendiri, jangan sempitkan minda dengan memandang sesuatu perkara itu dari satu sudut sahaja. Luaskan pemikiran supaya segala sesuatu itu dapat memberikan kebaikan kepada diri kita dan orang lain di sekeliling kita.

2 comments:

  1. the part you relate menjawab kehendak soalan dgn arah tuju kita berpandukan quran and sunnah is the best. and all other parts too
    MABRUK and thanks btw ukhtiey, barakallah fik!

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, you get this..
    you are the best, sis!
    uhibbuki lillah..<3

    ReplyDelete