Thursday, June 17, 2010

Mengapa bertangguh?

Assalamu'alaikum =D

Sabda Rasulullah saw,

ثلاثة يا على لا تؤخرهن : الصلاة إذا أتت , والجنازة إذا حضرت ,
ولأيم إذا وجدت كفؤا

Maksudnya : "Wahai Ali, ada tiga perkara janganlah di lewat-lewatkan. Yang pertama : Solat apabila telah masuk waktunya, yang kedua : Jenazah apabila telah hadir dan yang ketiga : anak dara apabila telah ada orang sekufu dengannya”.

Barangsiapa yang mendengar adzan lalu ia tidak memenuhinya, maka tidak ada shalat baginya, kecuali karena udzur.[Dikeluarkan oleh Ibnu Majah, kitab Al-Masajid 793, Ad-Daru Quthni 1/420,421 Ibnu Hibban 2064, Al-Hakim 1/246, dari Ibnu Abbas dengan isnad sesuai syarat Muslim]


Petikan daripada novel Seindah Mawar Berduri karya Fatimah Syarha Mohd Noordin:

"Sementara itu, orang yang membiasakan keadaan hatinya lalai daripada cahaya Allah S.W.T mungkin akan dihukum oleh Allah SWT untuk terus lalai dan jauh dari-Nya, sebagaiman ingatan Allah dalam Al-A'raf(17): ayat 179 yang bermaksud:
"dan janganlah kamu termasuk di antara orang yang lalai...'
Rasulullah S.A.W pula pernah berwasiat, baginda bersabda:
'Janganlah kalian lalai maka kalian akan melupakan rahmat.'
Kalau ada di lintasan di hati kita untuk berhijrah dari jiwa yang lalai kepada jiwa yang cintakan Allah S.W.T maka bersegeralah untuk melakukannya kerana percayalah bahawa itu lintasan benar dari Allah S.W.T. Lintasan itu merupakan hidayah yang takkan datang selalu. Jarang-jarang jea. Biasanya ianya akan disertai keyakinan yang kuat. Namun, kalau kita sering bertangguh, mungkin Allah S.W.T akan tarik balik hidayah-Nya itu. Taufiq dari-Nya bukan milik semua orang. Bukan milik orang yang tak bersedia,".............."

The time is always right to do what is right.
Marthin Luther King, Jr.

Ingin jadi lebih baik? Tunggu apa lagi?

Sabda Rasulullah S.A.W :
"Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yang beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan orang yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka"

2 comments:

  1. Ya ALLAH...
    Selamatkanlah daku dr kelalaian dan kesesatan...
    AMIN...

    ReplyDelete
  2. amin ya rabb.. same2 kita doakan..
    syukran atas kunjungan.

    ReplyDelete