Friday, May 29, 2009

malu

Assalamualaikum =D

Alhamdulillah, imtihan sudah pun berlalu dan cuti telah pun bermula. Di sini, saya bukan hendak menceritakan tentang imtihan mahupun cuti. Tapi ingin menceritakan serba sedikit situasi ataupun senario yang saya lihat sejak kebelakangan ini yang sedikit sebanyak membuat saya berasa sedih dan malu.



Senario #1
Sedang saya hendak keluar daripada tandas wanita, bertembung pula dengan dua orang remaja. Salah seorang daripada mereka kelihatan dalam kemarahan dan berkata kepada kawannya "eei, memang %$#@, &%$#, $#*% la dia tu..dia ingat dia siapa!!" katanya dengan nada yang tinggi. Nampaknya nafsu amarah telah merasuk dirinya. Sebelum keluar, dia menumbuk pintu tandas sebanyak beberapa kali lalu menghempas pintu tersebut dengan kuat.

Senario #2
Ada pelajar lelaki yang mempunyai rupa paras yang menarik baru mendaftarkan diri sewaktu musim peperiksaan. Kami diarahkan untuk tunggu di luar sebelum menduduki peperiksaan. Datanglah beberapa orang perempuan ke arah pelajar lelaki tersebut lalu berkata "nama sape?,boleh berkenalan?" tanpa sedikit pun rasa MALU.

Senario #3
Ini sering berlaku kepada individu yang berbeza-beza. Sudah terlalu banyak kali saya melihatnya. Ketika saya sedang berjalan-jalan bersama rakan-rakan, dari jauh kelihatan orang ramai berkumpul. Di tengah-tengah bulatan di mana orang ramai berkumpul itu terdapat seorang lelaki dan seorang perempuan sedang bergaduh. Si perempuan itu menunjukkan lagak seperti samseng dan meninggikankan suaranya kepada lelaki tersebut. Ada cerita lain yang lebih kurang jalan ceritanya di mana perempuan dan lelaki yang bergaduh itu terpaksa ditahan oleh kawan masing-masing.

Senario #4
Cerita ini sudah lama berlaku. Situasi di sekolah di mana pada suatu pagi seorang senior menyerang kelas seorang junior kerana isu "boyfriend" atau teman lelaki.

Senario #5
Sedang saya berjalan dengan seorang rakan saya, kami terlihat seorang remaja beruniform lengkap dengan tudung sedang berbual dengan temannya iaitu seorang lelaki. Tiba-tiba perempuan itu mengangkat atau menyelak bahagian belakang tudungnya untuk mengikat rambutnya yang panjang dan bewarna lalu secara tidak langsung menunjukkan rambutnya kepada khalayak ramai.

Terlalu banyak ingin diceritakan tetapi cukuplah sekadar kisah-kisah di atas untuk menzahirkan rasa sedih dan malu saya berkenaan dengan kaum hawa. Di sini saya ingin mengingatkan kepada kaum hawa terutamanya diri saya sendiri satu perkara penting iaitu:

Sifat malu
Memang telah jelas ramai yang tahu bahawa malu itu sifat semulajadi seorang wanita. Sifat malulah yang dapat menjaga akhlak kita dan maruah kita sebagai kaum hawa. Seseorang pernah berkata kepada saya bahawa sifat malu seorang wanita boleh dikatakan umpama satu mekanisme yang penting dalam mengawal hawa nafsu seorang wanita. Seperti yang kita tahu, perempuan mempunyai 1 akal dan 9 nafsu. Bila sifat malu seorang wanita hilang, habislah wanita itu kerana ia akan dikawal oleh 9 nafsu. Maka, dapat saya simpulkan di sini, dengan hilangnya perasaan malu seorang wanita maka bermulalah kehancuran bagi dirinya.

“Sesungguhnya Allah jika ingin menghancurkan seseorang, Ia akan mencabut rasa malu dari dalam dirinya. Apabila rasa malu itu telah dicabut (darinya), maka engkau akan menemuinya sebagai seorang yang dibenci dan menjijikan. Apabila engkau menemukannya dalam keadaan demikian, maka akan dicabut dari dalam dirinya sifat amanah. Dan jika telah dicabut dari dalam dirinya sifat amanah itu, maka engkau akan menemukannya sebagai seorang yang pengkhianat dan dikhianati. Jika engkau mendapatinya dalam keadaan demikian, maka akan dicabut dari dalam dirinya rahmat. Dan jika rahmat telah dicabut darinya, maka engkau akan menemukannya sebagi seorang yang terkutuk dan terlaknat. Dan jika engkau menemukannya dalam keadaan demikian, maka dicabutlah darinya simpul (ikatan) Islam” (HR. Ibnu M├ójah, Hadits 4054).

Tapi ingin saya tekankan di sini, malu biarlah malu bertempat. Jangan perasaan malu itu menghalang kita daripada mencapai sesuatu kebaikan. Dan jangan pula kita malu disebabkan sesuatu yang tidak patut kita malukan seperti yang pernah seseorang meminta pendapat saya. Katanya, "labuh tak tudung ni?nampak macam ustazah kan?malu lah..". Kalau berpakaian seperti 'sarung nangka' tak timbul pula persoalan malu atau tidak.
Wahai kaum hawa sekalian, marilah kita memelihara sifat malu kita kerana setiap daripada kita dikurniakan dengan sifat malu dan malu itu sebahagian daripada iman.

Dalam sebuah hadith Rasulullah s.a.w telah bersabda yg bermaksud; “Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu.” (Hadith riwayat Bauhaqi).

diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasullullah bersabda yang bermaksud:
"Iman itu ada lebih 60 cabang dan sifat Malu adalah sebahagian daripada cabang Iman."


Kalau diikutkan banyak lagi isu berkenaan kaum wanita ingin saya bangkitkan. Tapi cukuplah dulu sekiranya isu yang paling penting diketengahkan di sini. Semoga ia manjadi tarbiah buat kita semua dalam memperbaiki diri ke arah yang lebih baik untuk mendekatkan diri dengan Tuhan. Mencegah kemungkaran merupakan tanggungjawab bersama.

Daripada Abi Said al-Khudri RA berkata aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa dalam kalangan kamu melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangan, sekiranya dia tidak berupaya hendaklah dia mengubahnya dengan lidah pula, sekiranya dia tidak berupaya maka hendaklah dia mengubah dengan hati, dan yang sedemikian itu (mengubah dengan hati) adalah selemah-lemah iman.

Dengan cara ini sahajalah saya mencegah kemungkaran. Saya tidak mampu untuk mengubahnya dengan tangan (kuasa) mahupun lidah (lisan). Begitu lemahnya diri ini..

Friday, May 15, 2009

Selamat Hari Jadi





Pada 14 Mei 2009,kakak kesayangan (tomodachi) menyambut hari jadinya yang ke 2*. Dah tua rupanya. Rasanya-rasanya diri inilah orang terakhir yang mengucapkan hari jadi kepadanya. Pada petang semalam, sewaktu kak*** pulang dari menjalankan tugasnya sebagai kakitangan kerajaan yang bertanggungjawab dan amanah xp. Kak*** keluar dari keretanya dengan membawa satu bekas yang berisi kek 'secrete recipe'. Ingatkan dekat 'office' dia ada buat majlis apa-apa. Tanpa memikirkan apa-apa saya pun makan kek itu dengan penuh selera(lepas baca doa makan ya). Tiba-tiba ayah mengucapkan "HAPPY BIRTHDAY". Argghh, macam mana boleh terlupa. Lambat pun lambatlah asalkan 'wish'. Jangan kecik hati ya kak***..

Adik kesayanganmu ini tak ada benda nak diberi melainkan ucapan terima kasih dan penghargaan untuk sokongan anda tidak kira dari segi material,masa, dll.

Ucapan ikhlas dari hati oleh saya tapi diambil oleh akhi Farid xp:
“Selamat hari lahir, semoga dipanjangkan umur lalu umur itu diberkati dengan Ilmu, Iman Takwa dan Amal. Agar umur yang panjang itu tidak disia-siakan dengan kemaksiatan pada Allah Jalla Wa’ala, tidak menjerumuskan diri dengan syirik khafi atau jali dan juga diakhir usia tidak mengidap penyakit nyanyuk yang menjatuhkan keaiban sendiri. Begitu juga jika dimurahkan rezeki oleh Allah SWT. Biarlah rezeki yang halal itu disalurkan pada jalan fi sabilillah persis jutawan mulia Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan Abdul Rahman Bin Auf. Bukan pada jalan yang salah bagai hikayat purba Qarun dan hartanya.”

AMIN...

p/s: tak payah risau bila orang tanya bila nak kahwin sebab adikmu ini belum teringin nak ada abang ipar..xp

Saturday, May 2, 2009

sekular

Assalamualaikum =D

Petang tadi say
a dan ibu minum petang bersama seorg pljr UIA drpd Turki bernama Busyra yg saya anggap seperti kakak. Kami berbual lbh drpd 2 jam dan pelbagai topik yang dibincangkan. Antara topik yang dibualkan ialah mengenai kerajaan baru di Turki. Kata ukhti busyra, tidak terdapat banyak perubahan. Bertukar topik pula ttg pelajaran. ukhti Busyra bertanya kepada saya, "what do you want to take in university?". Saya jawab, "Insyaallah, medicine."




"I really suggest you to take medicine in turkey cause it's really good there. Most of the Europeans take medicine there and not forgotting Malaysians. For medicine, Turkey is much much better than Malaysia. "

"Oh really?Insyaallah.."


"U know, study t
here n marry with turkish people."

Ibu plk tmbh, "She can be ur sister-in-law?"(tibe2 plk kluar topik)

"yeah, sure. Why not. I'll bring u to meet him when he come here next month."

"Hihi..(blushing)..No thanks.."


(back to the topic)"But there's 1 problem if u further ur study in Turkey. Maybe u r not allowed to cover(aurah) but I think u r allowed to cause u not a citizen. I'm not sure. Besides that, students in Turkey r very secular n their life includes CLUBS, ALCHOHOL N WOMEN(4 men). U will not get accepted if u r not that way. It's really important how u bring urself there."

Habis cakap pasal topic 'study' walaupun trkluar drpd topik sekejap. Sembang pulak psl perkahwinan di Turki. Ibu tanya ukhti
Busyra psl budaya perkahwinan kat sana dan dia jawab:



"It's typical in Turkey if u love the person no matter if he/she is Indian, Bangladesh, Siberian, American, Chinese no matter if he/she is muslim, jewish, christian or atheist, young or old, you can marry that person. In our religion (Islam) it is not accepted but we can't actually say anything. That is our custom but not for some of us who r religious."

"Even when my older brother wants 2 get married to a secular girl, my parents did not mind as long as he thinks it'll work out. But Alhamdulillah after they got married his wife started to pray n covering (aurah)."

"Alhamdulillah.."


Sebenarnya kalau diikutkan banyak lagi yang kami bualkan tp kalau nk type x hbs plk..Cuma nak cerita tentang gaya hidup sekular masyarakat Turki. Alhamdulillah ukhti Busyra tak macam tu. Sebab tu keluarga ukhti Busyra suruh dia sambung belajar di Malaysia. Maaf, dialog di atas menggunakan BI yang tunggang langgang. Masa cakap pun main redah je asalkan msg2 faham.

Ya Allah ya Tuhan kami, jgnlah kiranya Engkau pesongkan hati-hati kami sesudah Kau berikan petunjuk, anugerahkanlah kepada kami akan rahmat kerana sesungguhnya Engkau Tuhan Maha Pengurnia.

Cerita pasal Turki teringat pulak manisan Turki yang popular iaitu BAKLAVA. yummy...Kali terakhir makan masa 2 tahun lepas. Itupun beli dekat Turki. Asal susah sangat nak cari kat sini!!

Friday, May 1, 2009

jiwa yang kosong

Assalamualaikum =D


Sejak dahulu lagi jiwa ini kosong. Penuh tapi kosong. Selama ini jiwa ini dipenuhi oleh sampah. Sampah yang tiada gunanya. Sumbangannya hanya pada pencemaran. Hanya membawa kepada keburukan dan kebinasanaan. Bukan sampah sahaja yang mencemari hati ini, malahan hati ini dicemari juga oleh suntikan-suntikan beracun. Hegemori dan sifat hedonisme disuntik ke dalam hati ini supaya dapat meresap dan sebati dengan jiwa lantas mempengaruhi segala tindak-tanduk yang dilakukan. Tiada lagi ruang untuk iman, taqwa, tauhid, sifat qanaah atau zuhud. C
ahaya tidak lagi dapat menembus hati ini. Hatta segala bidaah diterima begitu sahaja tanpa diperiksa kebenaran dan dalil-dalilnya. Tiada lagi kehadiran simpati akibat ditelenggelami nafsu yang tidak terbatas. Tiada lagi kasih sayang akibat dibedil perasaan dendam. Cinta tidak lagi muncul akibat diselubungi api amarah. Semua itu hilang. Hilang tidak tahu di mana lagi hendak dicari. Kemungkinan besar pupus ditewaskan oleh titik-titik hitam yang bermastautin di dalam hati yang amat sukar dikalahkan kerana populasinya yang tinggi. Ia hanya bisah dikalahkan oleh cahaya. Begitu malang sekali kerana cahaya tidak dapat menembusi kerana hati terlalu dipenuhi oleh satu populasi yang bersifat parasit yang telah menghakis ehsan dalam diri setiap insan.