Friday, January 30, 2009

SESAT

Pada suatu hari aku menyedari sesuatu telah membutakan mataku.. Aku tidak lagi bisah melihat cahaya.. Sering kali aku meraba-raba dalam kegelapan.. Mencari arah yang hendak dituju.. Tapi masih dibelenggu dalam kesesatan.. Tergapai-gapai untuk pertolongan.. Terasa diri ini amat tidak terdaya..Terasa amat lemah..Tiada siapa yang datang membantu.. Tiba-tiba terdengar suara sayu memanggil.. Semakin lama semakin kuat suara itu kedengaran.. Menyeru aku menuju ke arahnya dan menjanjikan keseronokan dan kesenangan.. Dalam keadaan terdesak, aku menuju ke arah suara itu.. Tetapi semakin dekat aku dengan suara itu semakin jauh aku dari cahaya.. Penglihatanku menjadi semakin gelap.. Tiba-tiba terdengar satu lagi suara memanggil.. Juga menyeru aku menuju ke arahnya dan hanya menjaminkan kesejahteraan yang hakiki.. Tapi suara yang ini memanggilku dalam nada yang tegas namun kedengaran lebih menyenangkan.. Fikiranku dibelenggu.. Tidak tahu arah mana yang harus dipilih.. Setelah dipertimbangkan, hati ini kuat mengatakan supaya melalui jalan menuju ke kesejahteraan yang hakiki kerana aku dapat melihat cebisan cahaya menunggu di destinasi yang ingin kutuju.. Aku berjalan perlahan-lahan ke arah yang hendak dituju namun terasa sesuatu menarik diriku untuk melalui jalan yang menuju keseronokan dan kesenangan.. Aku melawan daya tersebut dan terus menyambung perjalanan..Namun sepertinya daya tersebut tidak mahu mengalah dan semakin kuat daya tarikannya seolah-olah tidak mahu melepaskan.. Semakin dekat aku dengan cahaya semakin kuat aku ditarik.. Aku mengerahkan seluruh tenagaku untuk melawan daya tersebut.. Aku hampir mengalah namun apabila aku hampir sampai ke arah cahaya aku merasa semakin kuat.. Sepertinya aku dapat mengalahkan daya tersebut.. Penglihatanku semakin terang dan jelas.. Apabila sampai di destinasi, ada yang menghulurkan tangan untuk digapai.. Aku menggapai tangan tersebut dan terus aku dapat melihat dengan jelas sekali.. Lebih jelas lagi daripada sebelum kedua belah mataku dibutakan.. Aku dapat melihat pemandangan yang begitu indah yang tidak pernah dilihat sebelum ini.. Aku juga dapat merasai pelbagai nikmat. Aku diberi nikmat syukur.. Aku bersyukur dengan penglihatanku yang jelas dan kesejahteraan yang telah diberi.. Aku tidak lagi terperangkap dalam kesesatan.. Aku juga diberi nikmat untuk mengenali Penciptaku sekaligus mengenali diri sendiri.. Sesunggunya Dia Maha Pemberi Kurnia dan Dialah yang mengurniakan nikmat-nikmat yang aku terima. Hanya Dia yang aku sembah dan hanya kepadaNya aku meminta pertolongan.

No comments:

Post a Comment