Monday, January 26, 2009

WANITA VS LELAKI

MAKLUMAT DI BAWAH TELAH SY POST UTK MENYOKONG POST SY YG BERTAJUK WANITA DI MATA ISLAM.







Maka Diciptakan Lelaki.....
Betapa beratnya menjadi seorang lelaki


1. lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah balighmanakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.


2. lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anakperempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.BERATKAN !


3. Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunyadan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosabaginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak,perempuanhanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapatkepadanyakalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.BERATKAN !


4. Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak.Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanyapendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izinnya.


Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya sepertigunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuanlebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat denganberatnyadosa-dosa yang ditanggung. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannyayang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.



Wanita


1. Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.


2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.


3. Wanita saksinya kurang berbanding lelaki.


4. Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.


5. Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.


6. Wanita wajib taat kpd suaminya tetapi suami tak perlu taat pdisterinya (taat kepada ibunya).


7. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.


8. Wanita kurang dlm beribadat kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pada lelaki.




Pernahkah kita lihat sebaliknya?Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yg tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akandibiarbersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dgn seorg wanita.Wanita perlu taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kalilebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita? Wanitamenerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milikperibadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya utk menyara isteri dan anak-anakWanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapisetiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruhmakhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalahsyahidkecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).. Di akhirat kelak,seoranglelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: Isterinya,ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudaralelakinya. Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-manapintu Syurga yg disukainya cukup dgn 4 syarat shj: Sembahyang 5 waktu, puasabulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.Seorg lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taatakan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turutmenerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpaperlu mengangkat senjata.


MasyaALLAH... sayangnya ALLAH pada wanita ....

No comments:

Post a Comment