Saturday, January 21, 2012

Kekecewaan yang Indah

Assalamu'alaikum =D


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." (Surah Al-Imran 3:200)


Sebagai insan, kita sering mengharap penghargaan manusia di sekeliling kita. Akibatnya, kita akan kecewa apabila sesuatu yang kita lakukan itu tidak dihargai ataupun tidak diiktiraf. Kita juga akan kecewa apabila tidak mendapat hasil yang kita harapkan. Rasa seolah-olah apa yang diusahakan selama ini sia-sia.

Kecewa, satu perasaan yang mampu mematahkan semangat dan memusnahkan harapan. Alhamdulillah, hari ini Allah kurniakan perasaan kecewa untuk saya belajar sesuatu. Sebenarnya, apabila kita mengharapkan sesuatu daripada manusia pastinya kita tidak dapat lari dari kekecewaan. Ini kerana telah menjadi sunnatullah bahawa manusia tidak mampu dipisahkan dari kelemahan. Tetapi jika kita mengharap kepada Allah, sudah tentu kita tidak akan kecewa kerana Allah itu Maha suci dari sifat-sifat yang lemah. Segala yang dijanjikan oleh Allah pasti akan terjadi.

Oleh itu, tetapkan semula niat kita supaya melakukan segala pekerjaan demi mengejar keredhaan Allah. Bersungguh-sungguhlah dalam segala urusan kerana Allah. Bersusah-susahlah dahulu di dunia sebagai pelaburan untuk nikmat di akhirat. Sungguh besar nikmat yang Allah janjikan buat khalifah-khalifahNya di muka bumi ini sehingga tidak terasa langsung akan kesusahan yang dilaluinya di dunia walaupun baru sesaat dipamerkan syurga di hadapannya.

"Sungguh, Al-Quran ini memberi petunjuk ke(jalan) yang paling lurus dan memberi khabar gembira kepada orang mukmin yang mengerjakan kebajikan, bahawa mereka akan mendapat pahala yang besar." (Surah Al-Isra' 17:9)

3 comments:

  1. Assalamualaikum..

    suka ayat ini: ''..Alhamdulillah, hari ini Allah kurniakan perasaan kecewa untuk saya belajar sesuatu..''

    Alhamdulillah..
    belajar sesuatu dari sini.

    p/s: share ja yang mana2 pun (=

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Wa'alaikummussalam..

      Terima kasih atas kunjungan, sangat saya hargai. Sedang berusaha untuk mendidik diri sendiri dan orang lain, insyaAllah.. :)

      Delete